Bait Muslim

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our first child - Anak yang Soleh

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Jumaat, 19 November 2010

Negeri Serambi Mekah

“Hmm.. kata negeri Serambi Mekah, tapi kenapa masih ada penagih dadah? Kenapa masih ada zina? Kenapa masih ada pencuri? “
Mungkin ini antara luahan rasa antara kita yang tidak berpuas hati dengan masalah sosial di Kelantan. Senario ini berlaku di Kelantan, tapi adakah kita telah meneropong jauh sebelum membuat satu kesimpulan?

Adakah para pemimpin Kelantan sekadar berpeluk tubuh dengan suasana ini? Jom kita teropong….
1)     Hmm.. tak nampak kelab2 malam, pusat karaoke mahupun panggung wayang (tempat inilah yang selalu adanya perjudian, arak dan berlaku pergaulan bebas yang membuka kepada zina )
2)     Alhmdulillah, setiap pagi Jumaat merupakan hari minggu, akan kedengaran ceramah-ceramah agama yang berkumandang di corong2 masjid atau surau. Malah, menteri besar sendiri turun padang untuk mendidik jiwa rakyatnya agar kenal & takut pada Allah ( usaha dalam mewujudkan bi’ah solehah )
3)     Eh.. eh.. sejak bila pula artis ni bertudung? Ooo.. sume iklan yang ada gambar muslimat, wajib bertudung sumenya.. Alhamdulillah, sedap mata memandangnya…semoga pintu hati model iklan akan terbuka untuk menutup auratnya..
4)     Panasnya menunggu bas, tapi sejuk hati ini bila didamaikan dengan poster2 tazkirah di tempat menunggu bas…

Hmm.. mungkin banyak lagi yang perlu diteropong.. tapi kita dapat melihat antara usaha kerajaan dalam menghidupkan bi’ah solehah… Walaupun belum membuahkan hasil 100%, tetapi ingatlah, apa yang dinilai Allah, bukanlah hasil, tapi apakah ada usaha-usaha kita ke arah itu?
Beleklah lembaran sirah Nabi Muhammad saw. Dengan kesempurnaan akhlak dan kepimpinan Baginda, masih ada para munafik dan pembuat dosa. Ini bukan kerana kelemahan ajaran Baginda, tetapi kerana gelapnya hati2 mereka daripada menerima Hidayah dan petunjuk.
Para pemimpin di Kelantan berusaha menghilangkan unsur2 negatif yang dibawa oleh pihak Barat.. namun, masih ada kebocoran kerana ada unsur lain yang di luar kuasa kerjaan negeri seperti televisyen, majalah dan internet.
Insya Allah, moga Allah sentiasa membimbing kita berada di landasanNya selalu.AMIN..


(Hidup ini indah jika segala-galanya kerana ALLAH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan