Bait Muslim

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our first child - Anak yang Soleh

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Selasa, 25 Oktober 2011

Petua A B C


Alhamdulillah, aku sudah melalui liku2 hidup housemanship yang penuh dengan kesulitan, kepenatan, kengerian, kesedihan, herdikan dan yang seumpama dengannya. Rasa tak percaya pun ada. Sedih pun ada. Tak percaya, kerana aku berjaya mengharunginya. Alhamdulillah...Hanya padaMu ya Allah tempat aku menghamparkan aduan dan padaMu jua tempat aku bergantung harap.

Hmm, dalam pertengahan jalan aku menjalani kehidupan housemanshipku, aku ada membeli sebuah buku bertajuk, "Membina Personaliti Unggul" tulisan Ahmad Amri Zainal Abidin. Antara tips yang aku dapat applikasikan dalam dunia kerjayaku adalah tips A B C, iaitu A-Adab, B-Bantu, C-Ceria. Ianya nampak 'simple' dan kebanyakan daripada kita tahu akannya. Namun, alhamdulillah, sedikit sebanyak ia telah membantu aku.

A-Adab, mengingatkan kita untuk sentiasa mengungkapkan 'magical word' spt TOLONG, TERIMA KASIH, MAAF dsb. Insya Allah, ia dapat membantu. Especially, bila nak berurusan dgn SN (staff nurse) dan kwn H/O (houseman officer) yang lain. Always be humble with them.

B-Bantu, membuka ruang kepada persahabatan. As we know, biasanya H/O akan di assign pada setiap kubikel yang berbeza. Mungkin hari ni, one of our colleague dibebani dgn workload yang banyak dan kita berjaya habiskan kerja di our own cubicle cepat. Dengan huluran tangan yang diberikan padanya, maka masing2 dpt selesaikan kerja awal dan seterusnya dapatlah makan lunch sama2..hehe.. Jadi, next time, mugkin giliran kita yag mengharapkan bantuan. (Hmm..kalau buat sesuatu nak dapatkan balasan, hilang pula nilai ikhlas di situ.. Namun, Allah jadikan fitrah manusia yang tahu membalas budi..kecuali orang yg keras hatinya.huhu...)

C-Ceria, hmm..part ni susah sikit. Walaupun hanya perlu senyum bila bekerja, tapi realitinya agak sukar untuk dikekalkan. Especially, bila baru lepas kena marah dgn specialist, berlambak kerja yg belum siap... tup tup..patient pula buat perangai.. waah. Membara dalam hati..Yang keluar bukan senyum dah, tapi nak marah orang. Muka masam mencuka. Hmm, tapi inilah yg harus dielakkan agar kita disenangi oleh semua. So, masing2 kenalah cari formula untuk realisasikannya..hehehe...

Hmm. OK lah.. setakat ini saja yang dapat berceloteh.

Masa belajar dulu pegang 'Perjuangan Memerlukan Pengorbanan' sebab masa medical student susah. Rupa-rupanya working life is more difficult...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan